När ett företag överväger att investera i medieträning är det naturligt att fråga sig vilken avkastning på investeringen (ROI) som är att förvänta. Denna artikel utforskar de långsiktiga fördelarna med att anlita en medietränare. Vi avslöjar bland annat hur detta strategiska drag kan göra ett företag mer framgångsrikt och trovärdigt.
Därför kan medieträning vara en lönsam investering
Ett företags varumärke och rykte är inte bara avgörande för dess framgång, utan det är även något som kan påverkas betydligt av hur företaget hanterar sin närvaro i media. Misstag och brister i kommunikationen kan få allvarliga konsekvenser. Till exempel kan de leda till förlorade affärsmöjligheter eller skador på varumärket. Medieträning är därför en investering i att förebygga och hantera dessa situationer.
Så kan en medietränare hjälpa till
En medietränare kan vara behjälplig på flera olika sätt. Till exempel kan en sådan person bidra genom att:
- Ta fram förebyggande strategier. Personen ifråga kan hjälpa till med att identifiera potentiella risker och ta fram proaktiva strategier för att hantera dessa.
- Erbjuda individuell coaching. En medietränare kan även erbjuda individanpassad coaching till ledande befattningshavare på företaget. Det är ju trots allt dessa nyckelpersoner som är mest troliga att hamna i strålkastarljuset i olika sammanhang.
- Göra verkliga simuleringar. Genom att simulera intervjuer och presskonferenser kan personen ge en praktisk erfarenhet samt feedback i en kontrollerad miljö.
Olika sätt att mäta ROI på denna investering
Det finns flera olika sätt på vilka man kan mäta avkastningen på investeringen (ROI):
- Ökad synlighet. En träffsäker mediestrategi kan öka ett företags synlighet och därmed potentiellt hjälpa till i kampen om att vinna marknadsandelar.
- Krishantering. Ett enda dåligt hanterat framträdande i media i samband med en kris kan kosta ett företag många miljontals kronor i förlorade intäkter och skadat anseende. Medieträning ger företaget och dess medarbetare de verktyg som krävs för att hantera kriser på ett sätt där skadan minimeras.
- Anställdas utveckling. Medieträningen är inte heller bara en investering i företagets nuvarande status, utan även i dess framtid. Genom att utrusta de anställda med dessa färdigheter bidrar man till deras personliga och yrkesmässiga utveckling. Detta är ett påtagligt sätt att skapa värde för företaget.